رزومه داوران
یانی ملاس
در چهار سالگی، یانی ملاس داستانی شنید که ناپلئون بناپارت به جد بزرگش یک شمشیر مزین به جواهرات هدیه داده بود. و از همه جالبتر اینکه، گفته میشد تکهای از این گنج در حیاط خانهشان دفن شده است. از آن زمان، حیاط خانهشان در یونان پر از چاله شد، چرا که جستوجویی را آغاز کرد که حالا به جستوجوی یک عمر برای گنج تبدیل شده است.
عشق ملاس به سنگهای قیمتی از دیدارهای مکرر با جواهرفروشی پدرخواندهاش نیز تقویت شد. با داشتن ریشهی خانوادگی در سنبنیتو، تگزاس، در سال ۱۹۷۴ به ایالات متحده فرستاده شد و در نهایت مسیرش به مؤسسه گوهرشناسی آمریکا (GIA) رسید. پس از فارغالتحصیلی، به عنوان مدرس در GIA مشغول به کار شد و به دلیل سبک تدریس پرانرژیاش شناخته میشد. او همچنین در فهرستبرداری از کتابخانهی جان سینکانکاس (John Sinkankas) که شامل کتابهای باستانی، آنتیک و مدرن دربارهی گوهرها بود، نقش داشت؛ این کتابخانه بعدها توسط GIA در دهه ۱۹۸۰ خریداری شد. همین تجربه باعث شد علاقهاش به دنیای سنگها عمیقتر شود و شوق او برای یافتن منشأ آنها بیشتر گردد.
در GIA، ملاس با هلموت سواروفسکی، مدیرعامل امپراتوری مشهور اپتیک و شیشهی سواروفسکی آشنا شد. آنها بلافاصله به خاطر علاقهی مشترکشان به سنگهای قیمتی با یکدیگر ارتباط عمیقی پیدا کردند و با هم تصمیم گرفتند اولین بخش سنگهای طبیعی سواروفسکی را تأسیس کنند. به زودی، ملاس بهعنوان مشاور شخصی هلموت سواروفسکی شروع به کار کرد و سنگهای خام را از نقاط دورافتادهی جهان تهیه میکرد. او با جوامع محلی ارتباط نزدیکی برقرار میکرد و در همین مسیر تأثیرات مثبت تجارت گوهر در کشورهای در حال توسعه را از نزدیک مشاهده کرد.
در سال ۲۰۱۶، او تحریم برند De Grisogono و مالک آن ایزابل دوس سانتوس را آغاز کرد. به عنوان یک فعال جدی در برمه، بوتسوانا، زیمبابوه و سپس آنگولا، با فساد سیاسی مرتبط با سنگهای قیمتی مبارزه کرد. اعتصاب غذای یکماههی او (تنها با نوشیدن آب) علیه De Grisogono در ژنو و آتن، نقش مهمی در افشای این فساد داشت و نهایتاً باعث ورشکستگی آن برند شد. امروزه، او برای حقوق کارگران معدنهای سنتی که در معادن یاقوت موزامبیک شکنجه و کشته شدهاند، مبارزه میکند.
او در خصوص تجربیاتش در نقاط دورافتاده میگوید:
«تاجر سنگهای خام بودن مثل خبرنگار CNN بودنه. هیچوقت نمیتونی بگی مقصد بعدی کجاست؛ بستگی داره که حادثه کجا در جریانه! جالبه که خدا هیچوقت منابع بزرگ سنگهای قیمتی رو نزدیک شهرها نذاشته. همیشه یه جایی هستن که یا مالاریا داره، یا فیلاریازیس، یا مردمان محلی با نیزه و قمه دنبالت میکنن! هرجایی که بدترین شرایط رو داره، اونجا خدا سنگهای قیمتی رو پاشیده. انگار گذاشته اونجا که مردمش بتونن زندگیشون رو با اونها بسازن.»
با این حال، ملاس احترام زیادی برای مردم آن نواحی قائل است. او میگوید:
«مردم دوست دارن با غرور کار کنن، نه اینکه بهشون کمک رایگان داده بشه» — شعاری که از تجربیات گستردهی میدانیاش برگرفته شده است.
در سال ۲۰۰۴، پس از چهارده سال فعالیت در سواروفسکی، به گروه Lev Leviev، یکی از شرکتهای پیشرو در تولید الماس پیوست. او تلاش کرد تا صنعت سنگهای قیمتی بوتسوانا را توسعه دهد، با این باور که حمایت از یک صنعت از طریق فرصتهای تجاری، باعث ایجاد اشتغال و خودتوانمندسازی میشود.
پس از دستیابی به اهداف خود در بوتسوانا، با طراح مشهور آمریکایی، دیوید یورمن آشنا شد. از آن زمان دوستی عمیقی میانشان شکل گرفت و ملاس چندین سال به عنوان مشاور سنگهای قیمتی شخصی یورمن فعالیت کرد. در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفت برند جواهرات خود را راهاندازی کند.
در سال ۲۰۱۱، افتخار بزرگی نصیبش شد و به عنوان مجری اصلی مراسم بینالمللی «از معدن تا بازار» در جیپور هند، که تحت حمایت دولت هند برگزار شد، انتخاب گردید. در اکتبر ۲۰۱۷، از سوی سازمان جهانی سنگهای رنگی (ICA) به عنوان مسئول اجرایی بزرگترین کنفرانس سنگهای رنگی برگزیده شد. در سال ۲۰۱۸ نیز سخنران اختتامیهی کنفرانس “جواهرات مسئولانه شیکاگو” بود.
در سالهای اخیر، به عنوان مدیر شرکت Blue Water Ventures در فلوریدا انتخاب شد که پروژههایی در مدیترانه و اقیانوس هند دارد. همچنین بهعنوان گوهرشناس ارشد و طراح این شرکت منصوب شد.
در سال ۲۰۱۷، بهعنوان مشاور در سازمان Ethical Metalsmiths انتخاب شد. او در کنفرانسها و دانشگاههای بینالمللی زیادی سخنرانی داشته است، از جمله در AGA در توسان ۲۰۱۷، نمایشگاه Inhorgenta در مونیخ، و در سال ۲۰۱۹ مهمان ویژه و سخنران نمایشگاه Voice Vicenza در ایتالیا بود. او مهمان دائمی شبکه Gemporia TV در بریتانیاست و در آنجا بهعنوان یک چهره شناختهشده و متخصص در کانال زنده جواهرات فعالیت دارد. در سال ۲۰۲۴، برنامهی تلویزیونی جدیدی به نام GEM DISCOVERER را در شبکه QVC آمریکا راهاندازی کرد.
در سال ۲۰۱۵، مجله VOGUE PARIS او را “ایندیانای جونز مدرن قرن ما” نامید. ماجراجوییهای او توسط حدود ۲۰ هزار دنبالکننده در صفحه اینستاگرامش GEMEXPLORER دنبال میشود. همچنین، در سال ۲۰۲۲ سایت Greek Reporter نیز با انتشار مقالهای همین لقب را به او داد.
در سال ۲۰۱۵، وارد کتابهای تاریخ شد، چرا که یک سنگ آبی-سبز کاملاً جدید در آفریقا کشف کرد که پیش از آن هرگز شناخته نشده بود؛ او آن را AQUAPRASE™ نامید. نویسندهی مشهور، آنتوانت متلینز، در کتاب سال ۲۰۱۶ خود از این سنگ بهعنوان “اولین کشف سنگ قیمتی قرن ۲۱” یاد کرد.
در سال ۲۰۱۶، گوهر الکتریکی آبی کبالت به نام SANTORINITE™ را معرفی کرد که رنگ آن شبیه به گنبدهای آبی سانتورینی است. در سال ۲۰۱۷، یک معدن جدید در ترکیه پیدا کرد که دیاسپوری با رنگ قرمز بیشتری داشت و آن را PASHANITE™ نامگذاری و ثبت کرد. در همان سال، بریل آبی-سبز غنی از وانادیوم را از نیجریه معرفی کرد که آن را با نام AQUAIBA™ ثبت تجاری نمود. در سال ۲۰۲۳، سنگ جدیدی به نام AQUADITE™ کشف کرد که شامل مس و کریزوکولا در ساختار کالسدونی بود.
در بوتسوانا، روزنامهی پیشرو The Weekend Post او را یکی از تأثیرگذارترین افراد در توسعه صنعت الماس کشور معرفی کرد و از او بهعنوان فردی کلیدی در ساخت مؤسسه GIA در پایتخت آن کشور نام برد.
در حال حاضر، یانی ملاس برند رسمی جواهرات خود با نام YIANNI MELAS™ را راهاندازی کرده است. او اکنون در رودس یونان و لیماسول قبرس مستقر است و جواهراتی طراحی میکند که از سفرهای جهانیاش الهام گرفتهاند. علاوه بر برندهای ثبتشدهاش، سه ثبت اختراع جهانی در زمینه مهندسی جواهرات نیز دارد.